Basic Chemistry in Essential Oils

Asas Kimia dalam Minyak Pati!


Malam tadi Allah Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid izin belajar #Chemistry in #EssentialOils dengan Dr Safuhah.


I must tell you, i love this cabang ilmu. Tapi saya tak teruskan lepas habis spm kelmarin. Chemistry always my favourite subject. MashaAllah Ya Alim.


Long story short. Saya share sikit ya pengenalan dia. ﷽.
There are 3 types of Essential Oils. #Food grade, #Fragrance grade dan #Therapeutic Grade.





+ Food grade : Minyak pati diambil untuk dapatkan rasa, sebagai contoh yang paling senang apabila kita makan chewing gum, itu rasa spearmint okay!
Also kita ada mouthwash yang mintyy, flavor lah senang cerita nya kan!


.

Next, Biidznillah.
+ Fragrance Grade : Bauan yang memberi bau yang best. Biasa untuk dapatkan bau, once mereka dapatkan bauan, mereka hentikan proses distillation tersebut.
Bauan yang kita selalu beli perfume mahal-mahal ke mur mur ke, sama sahaja. Malahan kalau bukan Fragrance grade eo, awak akan dapat synthetic. Lagi teruk!

.

Seterusnya,
+ Therapeutic Grade : Therapeutic grade mempunyai bahan-bahan yang digabung bersama dalam minyak pati bertanggunjawab untuk #healing#merawat #menyembuhkan apabila kita menggunakannya.



Sebab itu, didik diri kita untuk sentiasa baca ingredients apabila membeli barangan. Lagi-lagi lah mahal! Hello, barangan yang tak pakai therapeutic grade mahal sama dengan yang 100% therapeutic tau. Done review products baby! Hihihi 🤪
Untuk dapatkan minyak pati therapeutic, seriously pertama kali saya dengar istilah #BeyondOrganic. Terkejut kan?

Kenapa? Sambung 👇
Therapeutic Grade memerlukan bijih bernih yang terbaik, tanah untuk ditanam yang terbaik dia punya nutrients tanah. (Tanah wehh), dituai pada masa kemuncak yang waktu itulah kita akan dapat maximum benefits of the essential oils, and distilled at low temperature and low pressure.

Sebab itu, Young Living memang no compromy lah kalau bab ini. Setiap satu hasil tanaman akan dituai dengan cara mereka sendiri, bukan semua dengan satu kaedah satu cara. No!


MashaAllah tabarakallah. Hebat Allah dan ciptaanNya.

Belajar ini malam tadi, buat ibu makin rasa amazed dan لاَحوْلَ وَلاَ قُوَّة اِلاَّبِاللّهِ. Hebatsungguh Allah cipta semua, tiada cacat cela.. astaghfirullahaladzim, astaghfirullahaladzim, astaghfirullahaladzim 😭

Sekian, Basic Chemistry in essential oil. Jika ada tersalah info, boleh la komen ya. Nanti kita ubah. Biidznillah.


Jika membantu para pembaca mendapat ilmu pun komen lah, bahagia rasanya dapat bantu. Hihi 🤗


InshaAllah,
Dheeya Fathonah, OilMazing.

Comments

Popular posts from this blog

Apa Itu Essential Rewards Order Young Living?

MINYAK PATI YOUNG LIVING RC

Daurah Maahad AnNoer, Janda Baik : Kitab Haid, Nifas dan Istihadhoh.